Per poder millorar els nostres serveis, utilitzem cookies de tercers per recopilar informació estadística i analítiques, així com tècniques.
Si continues navegant, considerem que acceptes la utilització. OK Més informació privacitat.

"La política portuària ha de convertir els ports e...

"La política portuària ha de convertir els ports ebrencs en infraestructures modernes, sostenibles i integrades en els seus entorns urbans"

Joan Pere Gómez Comes és, des de fa poc més de dos anys, el gerent de Ports de la Generalitat de Catalunya. Fill de Tarragona però amb la residència actual a l'Ametlla de Mar, ha estat responsable de l'Oficina del Delegat del Govern de les Terres de l'Ebre durant més de cinc anys. Des de 2003 fins al 2010, va ser regidor i tercer tinent d'alcalde a l'Ajuntament de l'Ametlla de Mar, on va ocupar les carteres d'Urbanisme, Joventut, Esports, Mitjans Informatius i Formació i Treball.

Des de 2015, és portaveu del PDeCAT al consistori calero, i actualment, és vicepresident del Consell Comarcal del Baix Ebre i membre de l'Executiva del PDeCAT a Catalunya. Enguany, arran del fort vincle que té amb la mar i la pesca, va ser el pregoner convidat a les Festes de la Verge del Carme del nostre poble i va rebre la insígnia d'or de la Confraria de Pescadors de l'Ampolla de la mà del seu president, Josep Molina.

- El passat 1 de setembre es van complir dos anys de mandat com a gerent de Ports de la Generalitat. Quina és la valoració després d'aquest període?
Com a calero i amant de la mar, poder gestionar els ports de la Generalitat ha estat un somni fet realitat. Està sent una experiència enriquidora i emocionant. He visitat tots els agents de l'àmbit portuari: ajuntaments, confraries de pescadors, clubs nàutics, companyies de creuers, representants de grans eslores, consignatàries, estibadors, empreses de drassanes, varadors i reparació de vaixells, capitanies marítimes i cambres de comerç. Ara, tinc una àmplia visió del sector marítim que em facilita molt la feina a l'hora de dirigir les 26 instal·lacions portuàries que gestionem i conèixer més a fons el sistema portuari català.

- Quines són les línies d'acció a les que voleu dedicar més esforços en els pròxims anys?
La política portuària ha de convertir els ports de la costa catalana, i els ebrencs en particular, en infraestructures modernes, sostenibles i integrades en els seus entorns urbans. L'objectiu és donar servei a les empreses i entitats que hi desenvolupen activitats i donar zones de passeig i espais per a l'ús dels ciutadans. Estem treballant amb una nova Llei de Ports i un nou Pla de Ports que ens ajudaran a convertir els ports en motors econòmics, que generin activitat i creïn llocs de treball.

- Quins són els principals objectius d'aquest Pla de Ports?
El nou Pla de Ports de Catalunya suposa un canvi del sistema portuari català. Es passa d'un sistema basat en la facilitació d'infraestructures a un sistema centrat en la prestació de serveis a la ciutadania. Serveis portuaris que generin valor als usuaris i a la societat de manera auto finançable i sostenible ambientalment, i potenciar els ports com a centres de desenvolupament econòmic, industrial, logístic, esportiu i social. Aquest ha de ser el camí del sistema portuari català fins al 2030.

- En què consisteixen les obres que s'estan duent a terme al passeig marítim del port de l'Ampolla?
Les obres suposen la modernització del front marítim de l'Ampolla, integrant més el port al nucli urbà i creant nous espais per a l'ús dels veïns i veïnes. El projecte d'urbanització redefineix la zona per millorar la qualitat dels espais, connecta millor el port i la vila, reordena els usos portuaris i millora la mobilitat als accessos i dins de la zona portuària. Les obres es fan en dos punts, des de la plaça González Isla fins a la zona d'aparcaments del Club Nàutic i al moll antic del contradic, on es reforça el seu caràcter urbà. També es millorarà l'enllumenat públic i la recollida d'aigües pluvials.

- Durant el temps que durin les obres, aquestes afectaran d'alguna manera els veïns i veïnes?
Les obres suposaran l'execució d'un passeig marítim que es consolida a primera línia de mar, per això s'han iniciat fora dels mesos estiuencs, per a no interferir en la temporada turística del municipi. Als veïns i veïnes, els demanem disculpes per les molèsties que puguin causar les obres, però els resultats seran molt positius perquè es farà valdre un espai al front marítim perquè tothom el pugui gaudir.

- El projecte d'ampliació i remodelació del port esportiu de l'Ampolla va quedar aturat d'una banda, per la crisi econòmica, i per l'altra, per la no acceptació de la proposta per part dels veïns de la zona. En quin punt està actualment el projecte?
Una de les primeres coses que vaig fer quan em van nomenar gerent va ser entrevistar-me amb l'alcalde de l'Ampolla i la Junta Directiva del Club Nàutic per tractar aquest tema. Amb l'Ajuntament i la comunitat portuària es va consensuar la modificació del Pla especial del port, atesa la demanda actual d'amarradors esportius. Amb el Pla modificat no es du a terme l'ampliació, es manté la platja de l'Arquitecte i s'optimitzen les instal·lacions per reordenar les activitats portuàries. Potenciar activitats que integrin millor el port amb el municipi, fomentar la vela, apropar la nàutica al ciutadà i traslladar el varador al final del dic de recer, alliberant espai per crear una plaça per als ciutadans amb l'objectiu de guanyar nous espais al front portuari per a l'ús de la ciutadania són les accions que estan previstes.

- Com va ser el moment en què et van proposar ser el pregoner de les Festes de la Verge del Carme 2018?
Va ser un moment molt emotiu del qual en tinc un record inoblidable que guardo amb gran estima, perquè aquest va ser el meu primer pregó com a gerent de Ports, i que el primer pregó fos de la Festa del Carme a l'Ampolla em va omplir de joia. L'acte en què vaig rebre la insígnia d'or de la Confraria de Pescadors de la mà del seu president, Josep Molina, amb qui m'uneix una llarga amistat, acompanyat de l'alcalde i gran amic, Francesc Arasa, va ser molt entranyable i em va fer sentir orgullós de ser net de pescadors.

- Cap a on creus que evolucionarà durant els pròxims 10 anys l'activitat marítima, tant de la pesca com de l'esbarjo, de l'Ampolla? I a la resta de ports catalans?
Els sectors pesquer i nàutic del port de l'Ampolla han d'evolucionar d'acord amb els nous temps. El sector pesquer ha de prioritzar la qualitat i no la quantitat. Els pescadors hauran de donar més valor afegit al peix capturat i explicar als consumidors els avantatges d'un peix fresc, de qualitat i de proximitat.

La nàutica també s'haurà d'adaptar. Avui en dia, els navegants joves no volen comprar un amarrador esportiu, prefereixen llogar un vaixell uns dies. Aquest ha de ser el camí, apostar pels xàrters nàutics o lloguer d'embarcacions per promoure l'activitat nàutica i apropar-la més als ciutadans.
Comparteix aquesta entrada