Per poder millorar els nostres serveis, utilitzem cookies de tercers per recopilar informació estadística i analítiques, així com tècniques.
Si continues navegant, considerem que acceptes la utilització. OK Més informació privacitat.

L'Ampolla rep el distintiu de Vila Marinera que at...

L'Ampolla rep el distintiu de Vila Marinera que atorga el Departament d'Empresa i Coneixement

L’Agència Catalana de Turisme (ACT), del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, ha atorgat tres nous distintius de la marca Barris i Viles Marineres, adreçada a les poblacions i zones litorals que conserven viva la cultura lligada al mar. Una de les distincions li han atorgat a l’Ampolla per la seva forta personalitat marcada pel caràcter historicocultural, la gastronomia, el paisatge i la promoció d’esdeveniments al voltant de la relació entre l’home i el mar. Els altres dos indrets que han aconseguit aquest reconeixement han estat els barris mariners del Port de Cambrils i el del Serrallo de Tarragona.

Les tres noves certificacions s’afegeixen als municipis que ja lluïen el distintiu: l’Ametlla de Mar, Arenys de Mar, Begur, les Cases d’Alcanar, l’Escala, Llançà, Palamós, Sant Carles de la Ràpita, Sant Pol de Mar, Sitges, Tossa de Mar i Vilanova i la Geltrú.

Amb aquestes distincions es vol reconèixer la tasca que es fa des d’aquests territoris en favor de les tradicions, del paisatge, de la cultura i de la història tot mantenint i potenciant la mirada marinera que els fa singulars. Aquests barris i aquestes viles marineres esdevenen elements que aporten a Catalunya qualitat, identitat i notorietat, en línia amb el que marquen els dos instruments amb què el Govern posa en valor el sector turístic català: el Pla estratègic de turisme de Catalunya i el Pla de màrqueting.

Barris i Viles Marineres és una de les marques de promoció turística impulsada per l’ACT per donar resposta als reptes que marca el Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022 com ara promoure el turisme com a eina de desenvolupament, diversificació econòmica i garantia de futur per a les ciutats, pobles i viles; crear sinergies entre municipis; potenciar la diversificació territorial i la desestacionalització de l’activitat turística; i protegir la conciliació i l’equilibri entre els residents i els visitants/turistes.

Requisits específics

Els municipis que vulguin optar a la marca Barris i Viles Marineres, cal que compleixin, entre d’altres, requisits com ara:

- Tipologia del “barri o vila marinera”. Poblacions litorals que tinguin port, activitat pesquera, activitat que tingui a veure amb els treballs al mar i/o vestigis molt evidents de la seva relació amb alguna temàtica concreta relacionada amb el mar. També activitat turística amb un nombre significatiu d’elements que n’avalin el caràcter mariner. Podran formar part de la marca municipis amb una població màxima de 20.000 habitants o barris concrets de municipis que superen els 20.000 habitants.

- Tenir com a mínim dos Béns Culturals d’Interès Nacional (BCIN). De manera excepcional, es podran validar sol·licituds de poblacions amb només un BCIN si tenen un mínim de dos elements catalogats a l’inventari del patrimoni cultural català. “Caràcter” del barri o vila marinera, que ha de destacar com a mínim en un dels quatre eixos següents: històrico-cultural (rememoren algun fet històric relacionat amb el caràcter mariner); gastronòmic (promouen la cuina marinera i la recuperació de plats tradicionals); paisatgístic (posen en valor els paisatges litorals i/o marins); promotor d’esdeveniments (al voltant de la relació entre l’home i el mar).

- Criteris de vocació turística, com ara: disposar d’una oferta d’allotjament i restauració, amb plats de cuina marinera que utilitzin productes locals; existència d’un col·lectiu de cuina o associació gastronòmica que vetlli per oferir una cuina arrelada al territori; plans d’accions promocionals offline i online alineats amb l’estratègia de l’ACT i dels patronats; disposar de web de promoció turística en idiomes, que realci el caràcter de vila marinera; i visites guiades a elements del patrimoni mariner.

- Criteris de vocació de futur: polítiques de gestió de residus i de neteja; programa de dinamització econòmica i social, i/o la creació d’ocupació vinculada a la conservació i valoració del patrimoni; i punts Wi-Fi públics de lliure accés.

- Criteris de vocació de protecció del paisatge: estètica homogènia i harmònica del conjunt global de les construccions arquitectòniques pròpia de l’àmbit mariner; polítiques de protecció dels paisatges marins i dels espais naturals litorals, i de gestió integrada de les zones costaneres; miradors sobre els paisatges litorals; polítiques de gestió de la qualitat ambiental i de serveis de les platges i de zones de bany; promoció de la mobilitat sostenible; foment de la compra i el consum de productes de proximitat.

- Criteris d’accessibilitat per a persones amb discapacitats: informació turística, visites i activitats adaptades; polítiques, accions i mesures en favor de l’accessibilitat dels serveis turístics, en edificis i equipaments municipals i en l’espai públic.

Promoció turística segmentada

Aquesta marca d’especialització, juntament amb Pobles amb Encant i Ciutats i Viles amb Caràcter, forma part de l’estratègia de l'ACT per segmentar la promoció dels municipis de Catalunya, ajudant-los a visibilitzar la seva oferta turística a escala internacional i a preservar i promoure el seu patrimoni històric, arquitectònic, tradicional i paisatgístic.

Un comitè d’experts, format per reconeguts professionals de diferents àmbits i també de l’ACT, és l'encarregat d’avaluar i validar les sol·licituds d’accés a les marques d'aquelles ciutats i pobles que compleixen els requisits per obtenir alguna d'aquestes certificacions. Les que les aconsegueixen entren a formar part d’un pla de promoció específic de l’Agència Catalana de Turisme i adquireixen una sèrie d’avantatges com són: visibilitat en els canals de online de l’ACT; possibilitat d'utilitzar els distintius exclusius de Ciutats i Viles amb Caràcter, Pobles amb Encant o Barris i Viles Marineres; participació en accions promocionals de l’ACT; accés al pla de formació de l’ACT i a informes d’intel·ligència de mercat, entre d’altres.
Altres imatges
Comparteix aquesta entrada